Yes! Ja! Sì!

Er zijn zo van die dagen waarop je denkt: Yes! … En dan komt er een prettig gestoorde leraar Engels binnenwaaien in je school … Vandaag zijn we verdacht dicht in de buurt gekomen van wat voor mij écht leren is. Jong Nederlands geweld Tim Ovington bracht een bezoek aan mijn school. Tim, een leraar Engels bij onze noorderburen, is bezig aan een reis rond de wereld in etappes, van school naar school. Hij deelt zijn ervaringen graag, vol enthousiasme en tomeloos optimisme. En dat treft, want dat past prima bij hoe ik in het leven sta …

Hmmm

Mijn leerlingen hingen bijna twee lesuren lang aan zijn lippen. Eerlijk is eerlijk: dat komt misschien ook wel door de zelfgemaakte chocopasta, de pizza en de kaasblokjes die hij voorgeschoteld kreeg door de leerlingen. Ja, 1MODd had zichzelf overtroffen vandaag. Tijdens twee van de zes lesuren Nederlands per week werken ze individueel of in groepjes aan zelfgekozen onderwerpen. En Tim kwam op het juiste moment, want twee groepjes hadden zich aan capriolen in de keuken gewaagd. En mét resultaat! De boterhammetjes met zelf gekokkerelde chocopasta vielen in de smaak en de pizza, in elkaar geknutseld door drie jongedames die ook nog wat Italiaanse citaten uit hun mouw schudden, was zo mogelijk nóg lekkerder. En dan laten we de pittige vragen die Tim voorgeschoteld kreeg tijdens het vragenuurtje nog even buiten beschouwing. Ik ben benieuwd naar de interviewverslagen die we de volgende lessen gaan schrijven!

Home sweet home

Tim werd duchtig op de rooster gelegd door de reporters-voor-één-dag. Maar hij bleek niet snel van zijn stuk te brengen en fietste behendig tussen het spervuur van vragen door. Er werden ondertussen Engelse zinnen uitgewisseld, Italiaanse woordjes uitgeprobeerd en sommigen spraken zelfs een mondje Afrikaans. Tim voelde zich duidelijk op zijn gemak: ‘Als je me zou gezegd hebben dat we met z’n allen in je woonkamer zaten bij een knetterend haardvuur, ik had het nog geloofd ook.’ Dat hij zich zo goed thuis voelde, kan natuurlijk ook te maken hebben met het warme onthaal, inclusief Wilhelmus, spandoek, Nederlandse vlaggen, slingers en versieringen. Mijn leerlingen hebben me vandaag verbaasd. Wat wil een leraar meer?

Digikids

Het derde lesuur gaf Tim zo mogelijk nog meer het beste van zichzelf. In een tot de nok toe met leerlingen volgestouwde mediatheek, gaf Tim een les met de digitale tool Nearpod. Heerlijk om te zien en horen hoe meer dan vijftig leerlingen en een handvol leerkrachten onder de indruk waren van Tims belevenissen, actief bezig waren met dingen bijleren, geprikkeld werden om meer te weten te komen …

Welke eindtermen we allemaal hebben bereikt vandaag? Geen idee. Vandaag ging over de kern van wat écht leren is: de nieuwsgierigheid van de jongeren prikkelen, gepassioneerd lesgeven, ideeën uitwisselen, discussiëren … Heerlijk toch.